بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 60 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 60 زائر

لا أحد

ساعدونى بجد تعبت من التفكير

princess saso
دمعة غرام
without y
sarsora shabaan
ام انتصار
عطر الروح
veta 5m
كليوباترا
roro25285
13 مشترك
without y
without y
اميره جديده
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طالبه جامعيه

ساعدونى بجد تعبت من التفكير - صفحة 4 Empty رد: ساعدونى بجد تعبت من التفكير

08.12.11 23:04
اولا ربنا يهديهالك ويسعدك ويوفئك يارب حبيبتى صلى اكيد ربنا رايد ليكى الخير وطالما انتى شايفه ان خطيبك كويس ومتمسك بيكى فحاولى معاه تانى وباسلوب ناعم التكرار ممكن يغير حاجه بس من غير متظهرى اى كره او انزعاج من امه عشان مش يتضايق هى مهمها كانت امه ومهما كان اسلوبك غصب عنه لازم ينحاز ليها ولو انتى بعد الجواز باذن الله هتعدى لوحدك فى حياه مستقله بعيد عنها اكيد عيشتك هتبقى احسن واصبرى شويه فتره وهتعدى بس نصيحتى ليكى عشان زواجك يستمر مش تقعدى معاها ف بيت واحد عشان مش هترتاحى حتى لوفى شقه لوحدك يفضل انك تقوليله انك تاخدى شقه بره ولو رفض عشان الايجار والمصاريف قوليله ياجر الشقه والايجار تدفعوه ف شقه بره ولو هى مصمه تنزل تجيب معاكى الحاجه ممكن عشان والدتك مش معاكى فمش عايزاكى تحسى بالوحده او تزعلى لان اى وحده نفسها امها تبقى معاها ف اليوم ده ف ممكن عايزه تحسسك انها امك وتتقرب منك وعشان تريحى دماغك خلى خطيبك يبقى معاكى ولو اتدخلت ف حاجه قوليله براحه بينك وبينه انك عاوزه الحاجه دى وهو هيتعامل بطريقته وهيجبهالك وتجنبى اى مواجهه تماما وخليه هو اللى يبان ف الصوره هو ابنهم انما انتى لازلتى غريبه عنهم وربنا يتملك على خير ويززقك بالذريه الصالحه
veta 5m
مشرفه عامه
مشرفه عامه
رقم عضويتك : 19427
الاوسمه :
العمل/الترفيه : محامية

09.12.11 3:00
الصراحة sarsora جابت من الاخر وادعو الله ان يهدى هذه الام المتسلطة وان تترك ابنها الوحيد يفرح بحياتة الجديدة مع شريكة حياتة ربنا يسعدك يارب ويتمم لك بخير وعليك بالصلاة واستخيرى الله وان كان خير يقربه منك شر يبعده عنك بس حلى عندك طولة بال وصبر وخليكى دبلوماسية وكلامك معها على شرط ان اللى انت عايزاه هو اللى يتنفذ بدون تنازل لان اللى بيتنازل فى الاول بيتنازل طووووووووول العمر ودى نصيحة وربنا معاك
Anonymous
?????
زائر

10.12.11 15:34
الله يخليكم ويسعدكم يارب انا بشكركم لمشاركتكم لى فى مشكلتى حسستونى بجد انى مش لوحدى فعلا مفيش غير ربنا هو اللى حينورلى طريقى ادعولى لانى بجد محتاجة انى افرح قوى ولو فى جديد حبقى اطمنكم
Anonymous
?????
زائر

11.12.11 1:15
طب انا عندى استفسار انا خطيبى لما قولتله طبعا وبطريقة مهذبة على تدخل والدته الشديد فى اختيارتنا كان معترف بالعيب ده بس قالى انه مش حينفع نقولهم على حاجات لا لان هما حيساعدوه انا حاسه ان هو بيسمع كلام والدته قوى مع انى ساعات بحس انه مش مقتنع بده فهل ده ضعف شخصية والا حب وطاعة لوالدته والا بيريحها انا مش عارفة احكم لان انا طبعا خبرتى مش قوى وهل ده بيتغير بعد الجواز هو على كلامه ان حيبقى لنا حياتنا الخاصة فهل بالوضع ده هو حيقدر ينفذ كلامه انا كنت حاسه بكلامه الصدق بس هل هو يقدر على كده
sarsora shabaan
sarsora shabaan
مشرفه
رقم عضويتك : 16372
الاوسمه :

11.12.11 8:14
من شب علي شئ شاب عليه
محدش بيتغير الا اذا كان عاوز يتغير
ولو عاوز ييتغير يبقي يبدأ من دلوقتي
عشان بكرة مش ملكنا
ده ملك خالقه
دمعة غرام
دمعة غرام
اميره برونزيه
رقم عضويتك : 25943
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طالبة

11.12.11 10:18
بصى هو ممكن دلوقتى يقولك انه هيتغير وكل حاجة بس لما تبقى مراته مش هيعمل حاجة زى دلوقتى عشان خلا بقيتى مراته حاولى تعالجى الموضوع دهمن دلوقتى متستنش بعد الجواز
princess saso
princess saso
اميره حيويه
الاوسمه :
العمل/الترفيه : خريجة ومنتظرة الشغل ربنا يكرم

11.12.11 12:57
بصى يا حبيبتى انا مش عايزه اصدمك بس للاسف دى كانت مشكلتى مع اللى كنت مخطوباله انا اول ما قريت افتكرته هو خطب تانى والله وللاسف العيب ده بالذات مش بيتغير عن تجربه لان الام مش بتسمح اصلا انه يتغير انا خطيبى لما مامته لقته ابتدى يبعد عن سيطرتها واحنا كنا هنسكن برده بعيد عنهم حكمت عليه يغير الشقه عشان نسكن معاها تقريبا عشان شافت انه ابتدى يعتمد ع نفسه ولانها كانت بتساعده زى مامة خطيبك مش قدر يتكلم وبرده قعد يقولى عديها ومعلش ولحد ما نتجوز ومحدش بعد كده هيتدخل بس طبعا مكنش ينفع لانها كان وصل تدخلها انها بتدخل حتى فى احلامنا اللى جيه بجد لو مش خد خطوة من دلوقتى يبقى عليه العوض هتعيشى فى جحيم ربنا معاكى ويخترلك الصالح انا مكنتش عايزه ارد بس قولت دى شهاده وهتحاسب عليها عشان تبقى كل الخيوط واضحه قدامك وتختارى وانتى ع نور وياريتنى لقيت اللى يقولى قبل ما اى حاجه تحصل
sarsora shabaan
sarsora shabaan
مشرفه
رقم عضويتك : 16372
الاوسمه :

11.12.11 13:28
ياربييييييييييييييييييييييي
نفس المشكلة بتاعتي
حدش عنده عريس يكون يتيم و ابن حلال
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
الاهل بقوا متحكمين اوي
ذكريات من الماضى
ذكريات من الماضى
مشرفه قسم الدردشه
مشرفه قسم الدردشه
رقم عضويتك : 25991
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طالبه

11.12.11 13:45
بصى يا قمر الاول سورى انى اتخرت فى الرد لانى لسه داخله تقريبا انبارح بعد كده انا عايزه اقولك اللى انتى شوفى نفسك الاول مع خطيبك لو فعلا حاسه ان هو كويس زى ما انتى بتقولى يبقى ملكيش دعوه بمامته دلوقتى زى ما هو قلك انكوا بعد الجواز هتبعدوا عنها او يعنى بمعنى اصح العلاقه هتبقى سطحيه الا حد ما واستحملى الشويه دول وحاولى تخدى معاكى اى حد قريبك ويكونوا بنات ويقدروا ينقوا معاكى حتى لو كانت هى معاكى مش مشكله بس على الاقل متسبيلهاش كل حاجه وهى تنقيها وحاولى تقوليلها بس بحداقه شويه يعغنى مثلا انا بحب دى وهيبقى شكلها حلو فى الشقه كده يعنى واهم حاجه انك تكونى مرتاحه مع خطيبك وربنا يقدملك اللى فيه الخير يارب

ومتتاخريش علينا
Anonymous
?????
زائر

11.12.11 15:38
اولا انا بشكركم على صراحتكم لانى بجد مش حبقى فرحانه لما تقولولى حاجة كويسة عشان متزعلونيش بجد بشكركم اصل انا كل اللى مخوفنى انه يفضل بعد الجواز يسمع كلامها ديه تبقى كارثة انا كنت اتصلت بواحدة قريبتى هى ست كبيرة وعندها خبرة فى الحياة وحكيت لها وسالتها هى بصراحة طمنتنى شوية وقالتلى ان كل ده بيتغير بعد الجواز بس الموضوع محتاج شوية صبر وذكاء بصوا انا حاسه انه عنده استعداد يتغير خصوصا زى مقولتلكم انه مش موافق على تصرفات والدته بس المقلق انى برضه مش حساه بيعملها حاجة ويقولى بعد الجواز الوضع حيتغير وخصوصا انه حيبقى مستقل ماديا انا طبعا قولتله يحاول من دلوقتى لان انا ايه ضمنى بعد الجواز انا طبعا مستنيه اشوف تصرفاته انا خايفة من حاجة ان هو ميتغيرش بعد الجواز ويكون احساسى بانه عنده استعداد يتغير نابع من ان انا عاوزة كده فعلا