بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 76 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 76 زائر

لا أحد

ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله

هندادم
ام الحلوات
mishmisha2
dina_mohamed84
روان
ام جنة وفرحة
دوده
ام يوسف
ام انتصار
sara love mido
دوما توك
بسمه عبده
نور حمص
veta 5m
emy ghanem
كليوباترا
نفرتيتي
سهيله احمد
manyensh
roro25285
فاطمة الزهراء
25 مشترك
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
رقم عضويتك : 18572
الاوسمه :
العمل/الترفيه : مهندسة كيميائية

ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله - صفحة 10 Empty رد: ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله

13.07.11 18:12
تسلم ايدك وتعبك يا فطومة انشالله موضوعك هو الاهم والجمل والفايز باذن الله
veta 5m
مشرفه عامه
مشرفه عامه
رقم عضويتك : 19427
الاوسمه :
العمل/الترفيه : محامية

ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله - صفحة 10 Empty رد: ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله

13.07.11 18:30
ما شاء الله ربنا يبارك لك يارب فى جنة وسما ويخليكى لهم يا فطومة حقبقى موضوعك هايل ويستحق الفوز كماااااااااان وانت ماسبتيش حاجة الا وقولتيها تحياتى لك يا ام جنة
emy ghanem
اميره فضيه
رقم عضويتك : 9301
الاوسمه :

13.07.11 20:40
تسلم ايدك يابطوط ياقمرررررررررررررررررررر
ام جنة وفرحة
ام جنة وفرحة
اميره رائعه
الاوسمه :
العمل/الترفيه : حاصلة علي بكالوريوس تمريض

14.07.11 0:13
ايه الابداع ده بجد يستاهل الفوز مبروك مقدما ومتنسينيش وقتها انا باركتلك قبل الكل
كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

14.07.11 0:40
ربنا يحميكى يا فطومه بجد استاذه ورئيسه قسم بستفيد منك كتير تسلم ايديكى وهجرب الموضوع ده انى اشيل في الفريزر جديده عليه تسلم ايديكى
dina_mohamed84
اميره جديده
الاوسمه :

14.07.11 2:50
تسلم ايديك يا فاطمة تحففففففففففة جداااااا
موضوع مميز فعلا
نور حمص
نور حمص
اميره برونزيه
رقم عضويتك : 23320
الاوسمه :

14.07.11 13:40
يعطيكي العافية فاطمة ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله - صفحة 10 294981
فاطمة الزهراء
فاطمة الزهراء
اميره فضيه
رقم عضويتك : 2609
الاوسمه :

14.07.11 17:33
manyensh كتب:فعلا انا بشيل القطايف محشيه في الفريزر
بس الكنافه مجربتهاش في الفريزر بس نجرب !! فكره حلوه

جربيها يا امانى وكمان لو حتعمليها صينيه بدل ماتقعدى تقطعيها بايدك انا بطلعها من الفريزر واكسرها علطول وهى مجمده بتكون اسهل بكتير من انى اسيبها تفك وبعدين اقطعها وكمان بتكون ناعمه وحلوه قوى
وكمان بعمل فيها حركه تانيه اتعلمتها من ماما بتخليها تستوى بسرعه وتكون مستويه كويس هو انى اقعد اقلبها على النار مع معلقتين او تلاته زبده وزيت قبل ماحطها فى الصينيه واحشبه مهلبيه بتكون الكنافه بيها اطرى من الى بالمكسرات

ام انتصار كتب:تسلم ايدك وتعبك يا فطومة انشالله موضوعك هو الاهم والجمل والفايز باذن الله

تسلميلى يارب يا ام انتصار

mervat ebrahim mohamed كتب:ما شاء الله ربنا يبارك لك يارب فى جنة وسما ويخليكى لهم يا فطومة حقبقى موضوعك هايل ويستحق الفوز كماااااااااان وانت ماسبتيش حاجة الا وقولتيها تحياتى لك يا ام جنة

ربنا يباركلك يارب يا ام ميرام وبجد مشرفانى ومنورانى دايما بمرورك

emy ghanem كتب:تسلم ايدك يابطوط ياقمرررررررررررررررررررر

تسلميلى انتى ياسكرررررررررررررررررر

ام جنة وفرحة كتب:ايه الابداع ده بجد يستاهل الفوز مبروك مقدما ومتنسينيش وقتها انا باركتلك قبل الكل

تسلميلى يارب يا ام جنه انا بجد والله موضوع الفوز ده مش فى دماغى انا اهم حاجه عندى انه يكون بيفيد فعلا كل الى بيقرأه وانه ربنا يجعله عمل خالص لوجهه تعالى ويكون فى ميزان حسناتى
بس لو فاز طبعا مايضرش انا اكون مبسوطه جدا

كليوباترا كتب:ربنا يحميكى يا فطومه بجد استاذه ورئيسه قسم بستفيد منك كتير تسلم ايديكى وهجرب الموضوع ده انى اشيل في الفريزر جديده عليه تسلم ايديكى

ربنا يكرمك يارب ياكليوباترا والله انا كمان بحاول اتعلم واجتهد وانتى عارفه عشان ظروف العيشه هنا هى الى علمتنى انى اشيل فى الفريزر

dina_mohamed84 كتب:تسلم ايديك يا فاطمة تحففففففففففة جداااااا
موضوع مميز فعلا

تسلميلى انتى يارب يادينا على تشجيعك ياقمر ربنا يكرمك يارب

نور حمص كتب:يعطيكي العافية فاطمة ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله - صفحة 10 294981

ويعطيكى انتى الف صحه وعافيه يانور منورانى دايما ياقمر
manyensh
manyensh
الاميرات المتميزات
رقم عضويتك : 10508
الاوسمه :

14.07.11 17:49
ماشي يافطومه هجربها ...في اوقات جوزي بيجبها وبكون معنديش وقت اعملها في وقتها
شكرا لافكارك يا احلي فطومه
فاطمة الزهراء
فاطمة الزهراء
اميره فضيه
رقم عضويتك : 2609
الاوسمه :

14.07.11 18:12
دى طريقة القطايف ياجماعه عشان الى عايزه منكم تعملها فى البيت بتبقى جميله جدا زى الى بتيجى من برا واحلى كمان انا بعملها واحشيها واحطها فى الفريزر محشيه زى ماقولنا

القطايف

المقادير

كوب وربع دقيق
نصف كوب حليب
كوب ماء
معلقة سكر
معلقة خميره
وملعقه صغيره بيكنج بودر

الطريقه

نعجن المقادير بمضرب البيض على السرعه الاولى ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله - صفحة 10 A_168

ثم تترك لتخمر
نحضر طاسه او صينيه ندهنها بالزيت ونتركها على النار حتى تصبح ساخنه
وبمغرفه اضع كميه من العجين فى الصينيه

( حصب العجين فى نقطه واحده وهى حتفرش وتبقى دايره والعجينه بيكون سمكها تقيل والكميه تكون بسيطه عشان تعملى دايره صغيره ممكن اعمل اكتر من دايره فى الصينيه )

حنسبها تستوى من ناحيه واحده فقط

ونشيلها ولما تبرد نحشيها بالمكسرات

وطبعا لما تطلعيها من الفريزر حتقليها فى الزيت وبعد ماتصفيها من الزيت كويس حتحطيها فى الشربات

وبالهنا والشفا ياقمرات

ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله - صفحة 10 Images?q=tbn:ANd9GcRVLg7oxocO_e8HFkkQ_OE7-99Q5tQ758V2Sw9oO1Uw8rmPE2eSVUYB1v8P

اخواتنا المغاربه بيضيفو على العجينه دقيق ذره ويسوها من الناحيتين ومابيحشوهاش
وهى زى ماهى بيسقوها زبده وعسل وياكلوها وبتبقى جميله جدا واسمها عندهم ( بغرير )

ملف شامل عن الاستعداد لرمضان باذن الله - صفحة 10 Images?q=tbn:ANd9GcRTWr_5WJKCzb9dKva2jNO1Rid4FGAsbVf1D7otHaMo3TBEUnd3UR1-Zao