بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 26 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 26 زائر

لا أحد

ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
رقم عضويتك : 18572
الاوسمه :
العمل/الترفيه : مهندسة كيميائية

التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 Empty رد: التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات وتجاربهم

28.12.11 21:36
ايه المواضيع الجامدة دى يا اميراتى

فعلالا موضوع جميل جدا وبيتكررعلى كل اومعظم البيوت
كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 Empty رد: التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات وتجاربهم

30.12.11 1:39
احب اضيف بسمه للموضوع يا بنات معلشي اتاخرت عليكم بس بحب اكتب وانا رايقه علشان اركز الموضوع فيه تركيز عالي بفتكر ليكم المواقف اللي بشوفها حوليه بجد مواقف حركتني للموضوع ده اوي

عليكِ أن تكوني :
قبل الزواج

1-خطيبة 2- صديقة -3- رفيقة -4 -حبيبة -5 -مخلصة
-6 -وفية -7 -عفيفة -8 -شريفة -9 -صادقة -10 -خلوقة
-11 -دلوعة -12 -سموحة -13 -ولو ثرثارة ماشي الحال

بعد الزواج

-14 -زوجة
-15 -حبيبة
-16 -أم
-17 -أخت
-18 -عاملة
-19 -مُدرسة
-20 -طباخة درجة أولى
-21 -مربية
-22 -مدبرةمنزل
-23 -موجهة
-24 -حاضنة
-25 -ممرضة
-26 -طبيبة عامة
-27 -مهندسةديكور
-28 -محترفة (......)
-29 -متخصصة طب أطفال
-30 -متخصصة في علم تفسيرمزاج الأزواج
-31 -ذكية
-32 -عطوفة
-33 -حنونة
-34 -صبورة
-35 -يعتمد عليها
-36 -مطيعة
-37 -نظيفة
-38 -جميلة
-39 -جذابة
-40 -نشيطة
-41 -رياضية
-42 -تثني على الرجولة دائماً
-43 -أمينة
-44 -غيرمتطلبة
-45 -مقتصدة
-46- لبقة
-47 -منصتة
-48 -قليلة الحديث
-49 -محدودة الصديقات
-50 -كاتمة أسرار
-51 -تحبين ما يحب
-52- تكرهين مايكره
-53- قليلة السؤال .. وقارئة أفكار في نفس الوقت
بدون أن تنسي أن :

-54 -أن يكون هندامك مرتب في كل لحظه حتى في لحظات النوم
-55 -أن تثني على رجولته بين لحظه وأخرى
-56 -أن تثني على كرمه وتقولين( الله يخليك ذخر لنا )
-57 -أن تكوني في استقباله عند الدخول وعند الخروج من المنزل
-58 -أن تعدي وجبات الطعام في أوقاتها
-59- أن تستأذني عند الخروج وعند الدخول
-60- قليلةالطلعات

وبنفس الوقت يجب عليك أيضا أن :-

61-تكوني على أهبة الاستعدادلأعداد مائدة لعشرين شخص في أي لحظه
-62 -أن تجعلي المنزل مكان هدوء خلال عشردقائق ولو اضطررتي لرش الأطفال بمبيد حشري
-63 -أن تكوني أنت وأطفالك السبعة على أهبة الاستعداد خلال دقيقتان

في حال خطر على باله بشكل مفاجأ طلعه لشمة هوا مع العائلة

-64 -إذا تحبي يومك يعدي على خير.. لا تسألي وين رايح ومن وين جاي
-65 -أن لا تطالبيه بالذهاب إلى السوق أو بيوم ترفيه خاص بك شخصياً من دون الأولاد

و شي ضروري جدا ومهم :-

66-عليك بعد عناء يوم طويل من عمل وطبخ و نفخ و تنظيف
وتدريس وترفيه وتحميم وتنويم
( وكله شيئ وقصة ما قبل النوم شيئ آخر )
واستقبال الضيوف والأهل والأقارب (هذا إذا ما كان عندك جارة لزقه )

عليك أن تكوني نشيطة مرحة دمك خفيف .. مبتسمة بكامل حيويتك

والله يستر من أين ستهب الرياح ....
هل ستكون شمالية مصحوبة بعواصف ورعود أم
ستكون غربية باردة تلاطف نسماتها أحاسيسك
وكأن يومك قد بدأ من هذه اللحظة ؟؟

كليوباترا
ملكه المنتدى
الاوسمه :

30.12.11 2:01
انا بقي قلتلكم البدايه هقولكم النهايه بتكون ازاي وتاني بعيد يا بنات مش معنى كده اننا بنحرض علي اننا نسيب بيوتنا ونقعد نعمل منكير وبدكير طول النهار يبقي هبل طبعا بس من الاخر معروف المسئوليات علينا وعليهم ايه وهقولكم النهايه ولعد كده اقولكم نعمل ايه ومنعملشي ايه

النهايه بعد كام سنه بتبقي عصبيه جدا ويجي ليها فترات الانفجار قلقانه حزينه احتج عياط مع خروج كلام جرئ ومصارحه زياده عن اللزوم عن الكبت اللي جواها انت مش حاسس بيه انا الخدامه اللي في البيت وبتتقال بصور اعلي حسب بقي شعورها وتدهور الامور عندها وعياط مستمر بتزعق في العيال وممكن تاكلهم هههههههههههه وااو وهوه بيبص ليها بمنتهي القرف والاستغراب ويقول لا حول ولا قوه الا بالله الست اتجننت تفضل تعيط صعبان عليها نفسها تحس انها عيانه جدا وتنام حاله نفسيه طبعا وتستنى انه يجي يصالحها فميعبرهاش ههههههههههههه تعيي بجد بعد كده من الهم ههههههههههه ووشها يكرمش وبدون جدوي بردوا ولا يعبرها

تفتكروا ايه اللي وصلوا لكده غريبه

اقولكم قبلاتى

انتى لو حد قدامك عيان او عامل عمليه بتحسي بالمه لما يكون ساكت ولا الهوي طبعا
لكن لو بان عليه الالم بحركات او من عنيه هتحسي وبردوا مش بنفس الدرجه بتاعه الشخص نفسه ولو صوت اوي حتى لو كان متالم جدا بتتضايقي بتقولي ما يستحمل

دول هما ال 3 حالات
واحد
انك ساكته باستمرار ماشيه في الساقيه اللي محطوطه فيها بدون اي مطالب ولا بتسالي علي صحتك ولا بتشوفي نفسك خالص
اثنين
الحاله التانيه باين عليكي الضيق والزعل بس بهدوء وبتاخدي مواقف هاديه من حين للاخر بتستعيدي فيها حياتك وبترفهي عن نفسك ده اللي بحبه اوي الوسطيه
ثلاثه
الحاله الثالثه
بقي الخناق والذي منه اللي لا هيقدم ولا هياخر بالعكس هتلاقي اهمال ازيد وهيبعد ازيد لانك كئيبه وممله ونكديه وده طبعا لفظ كل الرجاله ومش هيفتكر ابدا منظرك وانتى بتعملي ليه كل الحاجات اللي مش عليكي هيفتكرك وانتى زي المجنونه منهاره وشعرك واقف من الخناق وانتم مش حسسسسسسسسسسسسسسسسين بيه ابكى
ويخرج ويسيبك هريه نفسك ويرجع اخر الليل وعنيكي وارمه ههههه ينام في سابع نومه ولا كان حاجه حصلت متقولوش مش بيحصل LOL

اجي اقولكم ليه بقي كل ده مش علشان انتى ست قتكه وعمله اللي محصلشي علشان اخدتى دورك ودور الراجل بتخشنى بجد بكل مظاهر الخشونه وبتنسي نفسك وصوتك الرقيق بيضيع في الزعيق والعياط ليه علشان اخدتى دور السباك والنجار والكهربائي والتنظيف والكوي والطبيخ والشغل الخارجي كمان وتربيه العيال والشرح ليهم طيب تعالوا نمسك حاجه حاجه نتكلم فيها ازاى تتقسم بطريقه بسيطه اولا مثلا

الكوي
هيتكلف معاكي كام انك تجمعي حاجته كل فتره وتبعتيهم للمكوجي وتحطيهم في دولابه في منتهي الشياكه يجي ياخد يلاقي الدنيا تحفه وبردوا انتي اهتميتى بيه صح ؟؟؟ هتتكلف اد ايه مش مبالغ كبيره وخصوصا لو ركزتى علي اللي بيلبسه علطول

لكن لو مطلوب منك الكوي باستمرار وعودتيه مفيش مكوجي الله بقي مقولكيش كل خروجه اكوي ده وليه سايبه الدولاب كده وتطلع روحك في الكوي تطلعي كل الجبل وتحطيه قدامك وتكرهي عيشتك والموضوع مش مكلف لدرجه انك تمرمتى نفسك وكمان هيحس بنقص لانك مش هتلاحقي وكمن متطلبيش منه هوه يجمعهم ويكويهم من باب التوفير لا يمكن هيعمل كده وهيحس انك مقصره في حقه جدا
يبقي تغسلي اول باول علشان ده واجب عليكي وتطلعي اللي مفروض يتكوي وتظبطيه قبل ما يحس ان ناقصه حاجه ده دور الست الشاطره وتكلمى المكوجي بكل شياكه ياخد المكوي

عايزه رايكم مش حلو هيبقي المضووع برايي لوحدي نتكلم في فرع فرع المكوي ايه رايكم كلامي صح ولا غلط ؟؟؟؟ولو في اضافه نسيتها يا ريت تنوهوا عنها في موضوع الكوي ده ههههههههههه
sarsora shabaan
sarsora shabaan
مشرفه
رقم عضويتك : 16372
الاوسمه :

30.12.11 12:30
ااااااااااااااااااااااااااااااااااااه يا كوكي
كله الا الكوي
دي قطمة ضهر مستعجلة
roro25285
roro25285
مشرفه عامه
مشرفه عامه
رقم عضويتك : 565
الاوسمه :
العمل/الترفيه : dentist

30.12.11 12:44
التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 2879293813
كليوباترا
ملكه المنتدى
الاوسمه :

30.12.11 22:11
هههههههههههههه واى قطمه ظهر وبعد ما تخلصي بيبقي عايز يتكوى من الاول لان مش زى كوى المكوجى ابدا ههههههههههه تسلموا ليه يا احلي بنات
sarsora shabaan
sarsora shabaan
مشرفه
رقم عضويتك : 16372
الاوسمه :

30.12.11 22:49
كملي
كملي
كملي
كملي
كملي
يلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااا مستنية كل ابداعاتك
Anonymous
????
زائر

التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 Empty التعامل مع الزوج من الالف للياء

01.01.12 2:06
مساء الخير عليكوا
وكل سنه وانتم طيبين ربنا يجعلها سنه سعيدة عليكم جميعا
سنه خاليه من البوز والنكد وللسان الطويل والمنخير واكلام الكتير كما قال لى زوجى
ههههههههههه Smile Smile Smile
اتأخرت عليكو انا اسفه بس انا عايزة بجد احييكى يا كوكى الموضوع جامد جامدا جدااااااا
وعايزة اقولك كأنك كنتى معايا والله ...... بس انا الاضافه عندى انى فى وقت من الاوقات سبت شغلى لاخدم حماتى لانها اصيبت بالجلطه وطبعا علشان ابقىء الزوجه الجامدة جدااااا اتخليت عن شغلى واهملت فى ولادى لاخدم حماتى
وكمان بعدها والد زوجى تعب التانى بمرض شديد وطبعا لانى جامدة جداااا شلت الليله من الالف الى الياء لدرجة انى انا اللى بروح للدكترة وانا اللى بعرف فى العلاج وخدى عندك كمان علاج طبيعى ولو الدكتورة محضرتش الجلسه اكون انا دكتورة علاج طبيعى .......لحد ما تعبت خلاص واول ما بدات اقول انى تعبانه استوب وقف لا مش من حقى انا كده اتجننت خلاص ده بقىء حق مكتسب لازم اخدم ومقولش اه
وخدى عندك بقىء حورات ..... لحد دالوقتى
انا مستنيه اكمل الموضوع بشوق ولهفه الله يخليكى كملى عايزة اعرف كمان وكمان
شكرا
Sad بليز نكمل لاحسن خلاص انا كنت هسلم واقول عيشه وخلاص
وبعد ما تكمليه عندى كمان مواقف تانيه بس واحدة واحدة...... Sad Sad Sad Sad Sad Sad Sad
Anonymous
????
زائر

التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 Empty التعامل مع الزوج من الالف للياء

01.01.12 2:10
اه على فكرة موضوع المكوىدة انتى عندك حق فيه وانا اتصرفت فيه من زمان لان
مكنش عندى وقت طبعا
كان لازم القى وقت
كملى والنبى الله يخليكى
كملى
كملى
كملى

كليوباترا
ملكه المنتدى
الاوسمه :

01.01.12 2:37
معاكي للاخر هكتب ليكم حالا مواقف تانيه بشوفها انا حاسه بيكي جدا ده اللي بقوله يا بنتى ليس من واجب الزوجه كل هذه الاعباء اه بتعمل علشان ربنا ولله وبتبقي مش حسه انها ممكن يوم تتصدم وتلاقي كلمه زي الجمل ديه وانا عارفه انها بتتقال

التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 3638642083 التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 2048122964
مين قلك تعملي كده
انتي عملتى كده من نفسك محدش طلب منك ولو مكنتيش عملتى حاجه كنا هنعمل الحاجه ديه وكانها بسيطه وسلسه وانتى اللي غاويه مرمته
او تلاقيه بيقول ما كل الستات بتعمل كده ايه يعنى
او في الاخر لا يا شيخه انتى اللي عملتى اال انا كنت فين ويدلق عليكي جردل مياه ساقعه لا ده انا اللي عملته ويصر اصرار شديد كانك انتى بتتخيلي ههههههههههههه وخاصه بتبقي في الفلوس لو اشتريتى حاجه في البيت وبعد فتره قولتى انا اللي كنت جايباهه ويوقلك لا طبعا هههههههههههههههههوهكذا ما احنا ياما بنجيب بس ياريت حد كمان بيفتكر ومواقف كتير عارفاهه بس ارجع واقووووووووووووووول غلطه مين غلطه الست تعالي انا شوفت المواقف ديه مع واحده اعرفها اسمعوا القصه ديه يا بنات
الست كانت من عيله كريمه جدا المهم كالعاده معهوش اتجوزت وجهزت العفش كله والفرح علييها وبنشتري راجل وهكذا الحياه الزوجيه هكذا خدمه رهيبه متشتغليش ومنعها وقعدها وبعد كده بتتحايل علي الاكل يجيبوا في البيت مفيش اكل ولا مصاريف للعيال ولا لا والاكل بيجي ليه لحد السرير تمام وغسيل رجلين وشغل سي السيد متقولوش مش موجود لا موجود منه كتير وبعدين تعمل جمعيات وتستلف من ناس كتير وتربي ولاده ومصاريف ولادها وغيره والاكل واللبس ده شئ لا يوجد شقه ايجار ومرمته كل يوم ومش من حقها تفتح بقها ربنا يفتح عليه بردوا لا جديد يغتنى لا جديد الجديد بقي انه يمشي مع واحده تانيه اوك تمام وبعد كده يتجوزها وهي معروفه بسوء سيرها ما اعلينا ووحشه واكبر من مراته مش مهم ما علينا ههههههههههه
بعد عذاب سنين تلاقيه بيجيب ليها شقه ويجهزها بالعفش اللي هوه مجهزوش ويجيب ليها هدايا ودلع وفسح طبعا الجديده
تسالوا مراته طب ليه بتعمل معايا كده ومش بتدينى اي حق

الرد الصادم يا بنات قالها لانى متعبتش في حاجه مجهزتش محستش معاكي انى تعبت وعملت حاجه بنفسي كان ناقصنى احساس انى باثث بنفسي ههههههههههههههههه ده رد الجميل

لا يقبل التنازل الي اقصي حد ولا يقبل الانانيه الي اقصي حد الوسط بمعنى اقري دينك اعرفي واجباتك اعرفي ربنا امرك بايه صدقونى هتفرق كتير طول ما انتى بتعملي اللي مش عليكي هتلاقي نفسك بتلوميه ومش طايقاه مهما تصورتى او صورتى لنفسك انك هتستحملي بيجي وقت ويفيض بيكي تتكلمى تقولي له انا ححاسه انى راجل يقولك مين قالك تعملي كده

في ناس بتقول طيب ما هوه مش هيعمل هقولك هيحصل ايه الستات بطبعها حامي يعنى البيت ناقصه حاجات وديه الموضوع الجديد يا بنات

السوبر ماركت في 3 اصناف من الستات والاسر
التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 904167 الست الاولي بتنزل تشتري كل حاجه وماسكه المصروف وعماله توفر من اليمين للشمال تمام وتنزل تجيب الاكل والخضار وغيره من السوبر ماركت ويرجع يلاقي الاكل وكله متظبط تشيل الحاجات علي السلم لما قلبها يتقطع وركبها توجعها وايديها تنقح عليها من الشيل وواو هرجع هيقولي يا احلي ست في الوجود ويوطي علي رجلي يبوسها تلاقي ايه رد فعله ههههههههههههههه
انتى ليه جبتى ده وليه مجبتيش ده ويمسك الورقه بتاعت الحساب كانك عامل السوبر ماركت او يطنش خالص ويدخل ياكل وينام هههههههههههه ويبقي روتينى ولما حاجه تنقص منزلتيش تجيبيها ليه صح بيحصل وبعيدن اخر الشهر تروح تقوله الفلوس محتاجه كذا اصلك مبذره ومش عارفه تصرفي هههههههههه والحاجه رخيصه مش غاليه ده انا مديكي فلوس اد كده التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 943707091 راحت فين ههههههههههههههه وتكون النتيجه نكبه وبكاء والم في نفسها تتذكر طول الليل مصيره العذاب التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 4045439445 التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 2857535528 مع عدم التقدير
التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 53540
الست التانيه بقي
وديه اللي بحترمها تاخد جوزها وولاده مرتين في الشهر او اكتر للتسوق للبيت هتقولي مش فاضي هقولك مش ممكن يكون مش فاضي ساعه كل اسبوعين تنزلوا مع بعض تختاروا حاجتكم وتشوفوا طلباتكم
فوائد الموضوع ده ايه اولا انه بيشوف سعر الاشياء تمام ويعرف الدنيا ماشيه ازاى يحس بالعبأ والتعب اللي بيحصل من حمل الشنط وغيره ويتحمل المسئوليه وكمان نتواجد مع بعض الترابط الاسري ويبقي روتين عنده انه يتعود علي مشاركتك ليه وانك معاه في كل حته انتى والاولاد وده اللي بفضله مش تحميل علي حد وحد لا ده مشاركه رائعه وهتخرج كمان عيله التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 939684 مترابطه وعييال اسوياء
التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 210732
النوع ال3
برفضه رفضا باتا وهي الست البروته ينزل يشتري كل حاجه ولو مجبش اكل ولا اي حاجه ناقصه هي نايمه في العسل ولا تنزل معاه ولا لوحده ولا حتى تعرفه ناقص ايه في البيت وكل شويه ممكت تتصل بالسوبر ماركت اصلي الملح مش موجود يشتري ملح وبعديندين تقوله يوووووووووووه نسيت البصل هههههه وبعدين مسيت الرز ههههههههههههههه وطبعا ديه نسبه واحد في المليون بس موجوده صدقونى شفتها بس نادره اوي
التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  - صفحة 2 494380025
هااااااااااااااااااا ايه رايكم موضوع حلو اكمل ولا ايه لحسن ايديه وجعتنب بجد ميميو شجعتنى اوي وساره وكل الاميرات ورور يارب لو عجبكم تقولوا ليه علي افكار وطلبات الزوج ايه فكرونى علشان نوسطن نفسنا

ميمو موقف انساني يا حبيبتى متندميش عليه متفتكريش انه هيضيع ده عند ربنا متستنيش منه الجزاء من جوزك لانك هتتعبي هتكلم معاكم في معامله الحماه يا بنات علشان خاطر ميمو الموه الجيه وايه الواجب علينا من منظورى الضيق طبعا ورايي الشخصي معلشي انا عندي كلام كتير بس ايديه ملووحه وداهنه فولتارين هرجع اكتبلكم تانى انتظرونى