بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 276 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 276 زائر

لا أحد

كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  Empty التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات وتجاربهم

27.12.11 18:27
ازيكم يا احلي اميرات انا جالي اسئله كتير اوي من بنات وخاصه حديثي الزواج من عدم قدرتهم علي التعامل مع ازواجهم في الشهور الاولي والسنين الاولي وهي اهم فتره بيوضع فيها تاثيث للحياه الزوجيه
احب اقولكم علي حاجه مهمه اوي اوي الجواز بيبدا بالاسس العاديه والسليمه وكل زوج بيبقي عارف واجباته كويس اوي ايه اللي بيحصل بقي قلقانه قلقانه اللي بيحصل ان الستات بتتنازل عن حقوقها وبتشيل المسئوليات من عليه واحده واحده بيلاقي الموضوع اسهل وابسط مما كان متخيل زعلانه فيبدا يريح دماغه وبالتدريج الواجبات اللي كانت مفروضه عليه تتقلب بقدره قادر لواجباتك وبالعكس تلامي عليها ويحملك مسئوليه الاهمال
طيب ايه الحل نتخانق No No No لاااااااااااااااا بس ياريت اول ما تتجوزي تحطي اساسيات في حياتك بمعنى ايه ؟؟؟ غريبه غريبه واجباتى كذا وكذا كذا هسرد معاكم واجبات الزوجه وواجبات الزوج باذن الله لا تخلطي بينهم لا تعوديه علي اهمالك ابدا ولا تعوديه علي اهمال مناسباتك الهامه وعلاقتك باهلك للاسف لو بداتى بالاسلوب ده التصليح بيكون في سنين والبدايه بتبقي اسهل لانه لسه متعودشي علي الاخذ بدون مقابل هنتتناقش مع بعض اولا اللي لسه في بدايه جوازها تعمل ايه واللي خلاص بتعانى من الزوج الاناني الغير متحمل لمسئولياته تعمل ايه مستنيه رايكم في الموضوع وارائكم وكمان اي حد شايف موقف معين محتاج راي حد نناقشه والتصرف فيه يكون ازاى وهنقل الموضوع للاميرات الحائرات علشان اللي حبه تشارك بدون اسم يا بنات قبلاتى قبلاتى قبلاتى وهرد عليكم كلكم ونتناقش مع بعض علنا نقدر نعيد لبيوتنا السعاده باذن الله وهنتكلم عن المصروف وعن المعامله والخروج وغيره كتير من اللي بيضايقكم الموضوع مش هيحلو الا بمشاركاتكم هوه ده

معا في حب الله
sarsora shabaan
sarsora shabaan
مشرفه
رقم عضويتك : 16372
الاوسمه :

التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  Empty رد: التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات وتجاربهم

27.12.11 19:07
طول عمرك رائعة بمواضيعيك يا كوكي
emy ghanem
اميره فضيه
رقم عضويتك : 9301
الاوسمه :

التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  Empty رد: التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات وتجاربهم

28.12.11 2:15
الله عليكى يا احلى كوكيه بجد الموضوع ده بجد حلو اوى وياريت لو تدخلى ملل الزوج وازاى نتعامل معاه فى السنوات الاولى من الجواز وكمان الاساليب اللى بيلجأ ليها الزوج فى حالة ملله مثل الكلام فى الموبيل البنات والنت والحاجات اللى زى دى والتدخين والمعاملة معاه فى حالة الضرر من ده وكل ما يخص المواضيع دى اللى بتبقى فى السنوات الاولى من الزواج وتسلم ايدك يا كوةكيه وانا كمان معاكى وهحاول على اد خبرتى افيد واستفيد
دوما توك
اميره خياليه
رقم عضويتك : 1877
الاوسمه :

28.12.11 2:30
تسلم ايدك وربنا يفيد على ايدك ان شاء الله
roro25285
roro25285
مشرفه عامه
مشرفه عامه
رقم عضويتك : 565
الاوسمه :
العمل/الترفيه : dentist

28.12.11 6:49
ربنا يجازيكى خير ياكوكى التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  3324225343
انا مقتنعه جدا بتحديد الاولويات اللى لازم تتعاملى بيها مع الزوج
وكنت كل ما اتكلم مع بنات
مثلا لما كنت فى الامتياز كنت متجوزه بقالى شهور
وكان ليا زميله متجوزه ومع انها اكبر منى
بس حسيت انها مش فاهمه حقوفقها وواجباتها التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  2629604039
قعدت معاها وقولتلها كلام كتير
لما الدكتوره المشرفه علينا ودى كبيره طبعا
سمعتنى التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  3638642083
هههههههههههههههههه
جت وقعدت تزعق فيا وتقولى دى مش معامله
المفروض الست تبقى خدامه لجوزها lol!
مع العلم ان جوزها بعيد عنا مش بتشوفه غبير كل كام شهر مره
فاانا ماتنازلتش عن رأىى التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  943707091
وصممت عليه
فى حاجات بسيطه
بس تبقى كتيره لو كومناها فووووووووق دماغنا
مثلا كوى اللبس
لو هو مش قادر يكوى يبقى يودى للمكوجى
لان اكيد هو مااتجوزش مكوجى
فلو كويتيله مره تبقى بجميله التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  368782
وهكذا
ممكن حاجات الواحده تستسهلها
بس والله لو الزوج اتعود عليها
ولقاها مره مش متوفره
هتبقى زعابيب امشير التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  494380025
ههههههههههههههه
ومع كل ده ورغم ان الواحده بتبقى مظبطه نفسها من الاول
بتلاقى ان فى حاجات لو حصل ايه مش هيساعدك فيها
لانه مترسخ عند الراجل انها من مسؤليات الزوجه
فلو قدرتى تخليه يساعدك فيها
ففى هذه الحاله
هنيئا لك التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  3278267394
التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  400284102
roro25285
roro25285
مشرفه عامه
مشرفه عامه
الاوسمه :

28.12.11 6:51
roro25285 كتب:ربنا يجازيكى خير ياكوكى التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  3324225343
وكنت كل ما اتكلم مع بنات
بس حسيت انها مش فاهمه حقوفقها وواجباتها التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  2629604039
سمعتنى التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  3638642083
هههههههههههههههههه
مع العلم ان جوزها بعيد عنها مش بتشوفه غير كل كام شهر مره
فاانا ماتنازلتش عن رأىى التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  943707091
وصممت عليه
فى حاجات بسيطه
مثلا كوى اللبس
فلو كويتيله مره تبقى بجميله التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  368782
وهكذا
ولقاها مره مش متوفره
هتبقى زعابيب امشير التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  494380025
ههههههههههههههه
ففى هذه الحاله
هنيئا لك التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  3278267394
كليوباترا
ملكه المنتدى
الاوسمه :

28.12.11 15:34
sarsora shabaan كتب:طول عمرك رائعة بمواضيعيك يا كوكي

emy ghanem كتب:الله عليكى يا احلى كوكيه بجد الموضوع ده بجد حلو اوى وياريت لو تدخلى ملل الزوج وازاى نتعامل معاه فى السنوات الاولى من الجواز وكمان الاساليب اللى بيلجأ ليها الزوج فى حالة ملله مثل الكلام فى الموبيل البنات والنت والحاجات اللى زى دى والتدخين والمعاملة معاه فى حالة الضرر من ده وكل ما يخص المواضيع دى اللى بتبقى فى السنوات الاولى من الزواج وتسلم ايدك يا كوةكيه وانا كمان معاكى وهحاول على اد خبرتى افيد واستفيد

دوما توك كتب:تسلم ايدك وربنا يفيد على ايدك ان شاء الله

roro25285 كتب:ربنا يجازيكى خير ياكوكى التعامل مع الزوج من الالف للياء بمشاركات الاميرات الحائرات  وتجاربهم  3324225343
وكنت كل ما اتكلم مع بنات
هههههههههههههههههه
مع العلم ان جوزها بعيد عنا مش بتشوفه غبير كل كام شهر مره
وصممت عليه
فى حاجات بسيطه
مثلا كوى اللبس
وهكذا
ولقاها مره مش متوفره
ههههههههههههههه
ففى هذه الحاله
الله عليكم يا بنات شجعتونى بجد
وبالنسبه لرورو حبيبه قلبي هوه ده اللي عايزه اقوله بالظبط كانك بتقري افكاري بجد لخصتى وافادتى في ستات بتعتبر الكلام ده افتري هههههههههههه Question Smile
طيب ليه بتيجوا تشتكوا بعد كده اللي شوفته في حياتي يا بنات كتير اوي وهحكيليكم الحكايه من البدايه بتحصل ازاى جيالكم حالا ان شاء الله انتظرونى
roro25285
roro25285
مشرفه عامه
مشرفه عامه
الاوسمه :

28.12.11 15:46
ربنا يكرمك ياكوكى بجد انتى رائعه وانا مبسوطه ان افكارنا متوافقه
كليوباترا
ملكه المنتدى
الاوسمه :

28.12.11 16:11
تسلمي ليه يا احلي رورو يارب ديما متجمعين علي الخير يارب

بصوا يا بنات علشان ممكن نتهاجم ويتقال اننا بنسخن او مفتريين اولا الكلام ده بيعبر عن رايي الشخصي ومن قصص حوليه كتير
ثانيا الكلام اللي هقوله مش من حياتى او افشاء لاسرار بيتى او بيت اي حد وانما احداث عامه بتتكرر قدامى كل يوم من اول الناس اللي لسه متجوزه للناس اللي بقالها 20 سنه

القصه بتبدا ازاى خلاص البنت اتجوزت وبدات بيت جديد عايزه تثبت لكل الناس انها بطله وتقدر تعمل اللي ميتعملشي اوك وتحسس جوزها انها فونت ومفيش منها اتنين بتعمل ايه

لو كانت بتشتغل تبدا تروح الشغل وتجهزي لطبيخ بيتها وتنظف الشقه وتكوي وتمسح وتحضر وترتب البيت وكل خرم في الشقه درج درج وحته حته كل يوم مسح وتنظيف بعد ما ترجع من الشغل تفضل تشتغل لحد ما تيجي تنام وكمان كمان تجيب الحاجات من السوبر ماركت وتشتري الخضار ويتقطم ظهرها من الشيل وهي طالعه السلم وتشتري ليه غيارته لما تبقي عايزه تتغير والجل بتاع الحلاقه لما يخلص والبرفيوم بتاعه لا انساه ازاى وتبدا تبقي حامل تستمر المسيره بنفس الطريقه وبل بالعكس مع التعب الشديد تبدا تتكلم انا تعبانه متلقيش استجابه ولا حتى كلمه شكر Sad قلقانه تبدا تشيل جوه نفسها وتتحمل وهتكمل مش هتوقف تضحيات ده كله وطبعا بتصرف من فلوسها ده شئ اساسي وهو مش مدرك ولا حاسس لا بتدفع ايه ولا بتعمل مجهود شكله ايه وتزبييد بقي المسئوليات تولد والبيبي مش بينام طزل الليل يبدا يزعق ويقول مش عارف انام زعلانه حزينه ويسيبها ويروح غرفه تانيه والله عليها بقي لو بتشتغل تسهر طول الليل والصبح يطلع تروح موديه البيبي الحضانه او عند مامتها هههههههههههه وهي ما نمتشي وتسمتر بنفس المعدل تفتكروا بعد القصه ديه هيبقي شكلها ايه واحده مش بتنام طول النهار بتشتغل ترجع تطبخ وتنظف وتوضب وتكوي وتمسح وتنام مقتوله منظرها بتركن علي رجل ورجل من الوجع وعينيها سودا من قله النوم مع نفسيه زي الفل طيب الناس تقول هاتى حد ينظف التنظيف التقيل كل شهر تستكتر علي نفسها وتقول ايه يعنى ما انظف وايه يعنى لما كذا وكذا

هتقولوا ليه تنظم وقتها ؟؟؟؟؟ silent
طبعا الضحكه الكبيره ديه المتجوزين بس اللي هيفهموها لو حسبتوا اللي بقولكم عليه لو هي سريعه جدا يا دوب تخلص الساعه 11 بليل تنظم ايه بقي
شعرها اخباره ايه
منظرها
صحتها
هتبقي عصبيه ومتنرفزه باستمرار
مجهده علطول
طيب بقي هل جووزها مبسوووووووط No No
الله العظيم ابدا عمره ما بينبسط بدليل اللي بيسيب مراته ديما بيروح لواحده رايقه هههههههههههههههه ومروشه نفسها ومش بتقول تعبانه ههههههههههه احتج

انا حكيت ليكم بدايه القصه اللي متوافق معايا يقولي صح بنعمل كلنا كده ولا لا وايه اللي بيحصل بعد فتره مع الضغط ده
انا هقولكم طبعا مش كل الستات كده ومش كل الرجاله مش بتساعد مراتتها الناس انواع انا بتكلم مع الروتين حياتها قريبه من كده
شجعونى هكملكم بعد كده التغير اللي بيحصل لها وازاى بتبدا تعلق وهوه بيبقي رايه ايه وبعد كده هقولكم ايه الواجبات الاساسيه ايه وطبعا مش بنادي بالكسل والاهمال بردوا ده مصيبه وهنتككلم علي الزوجه التانيه في موضوع تانى ديه مصيبه بردوا
من الاخر الاعتدااااااااااااااااااااال
خير الامور الوسط وده يبقي ازاى هكلم معاكم اكتر وهجيب ليكم مقالات مهم في الموضوع ده وااو قبلاتى
roro25285
roro25285
مشرفه عامه
مشرفه عامه
الاوسمه :

28.12.11 17:09
احلى كلام ياكوكى
وخاصتا اخر كلام احس الامور الوسط
يعنى ماافورش قوى ولا ابقى بروته
استمرى ياقمر ربنا يهدينا ويهدى ازواجنا جميعا