بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 85 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 85 زائر

لا أحد

pooh
اميره جديده
رقم عضويتك : 4670
الاوسمه :

حنة لفرد الشعر وعلاجه طبيعيا خلال 24 ساعه Empty حنة لفرد الشعر وعلاجه طبيعيا خلال 24 ساعه

24.01.11 13:53
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يابنات انا النهارده عايزه اكلمكم على موضوع شيق ومهم لبنات كتيره
ألا وهو الحنه الفرد
اولا فوائد الحنه الفرد
1- شعرك ماشاء الله مفرود كالحرير وطبعا بالنسبة للى شعرها مجعد او مموج جدا بتتفاجأ بان شعرها مفرود جدا وتحس ان شعرها طويل على غير العاده دا غير انه بيكون طبيعى ومش باين ابدا انك عامله فى اى حاجه
2- الاهتمام العادى بشعرك يمنحه مظهرا حيويا ولا يحتاج الى التكلف فى الاهتمام مجرد غسيل الشعر بالشامبو المعتاد ووضع الزيت او الكريم بعد الحمام يقدم له افاده معقوله ودا طبعا للى عندها دائما مايشغل وقتها
3- تتعالج تقصف الشعر فور غسله من الحنه مباشره
4- مهم جدا للشعر ذو الفتله الضعيفه لانه يضخم حجم الفتله نفسها عن طريق الزيوت التى توضع بعد الحنه بعد ان تكون قامت الحنه بتهيئه الشعره باستقبال الزيوت
5- لا هتحتاجى سيشوار او مكواه ابدا مجرد لفه خفيفه اذا كان عندك مناسسبه وهتبقى كأنك طالعه من احسن كوافير حالا
6- يمنع تساقط الشعر الغير مزمن
7- يقضى على القشرة برضه الغير مزمنه
ثانيا مساوئ الحنه
1- الشعر ياخذ اللون الاسود الهندى مما لا تفضله بعض البنات ولكن والله اللون الاسود بتاعه جميل جدا وعلى فكرة بيليق على الابيض والقمحاوى
2- لن تقدرى على صبغ شعرك الا ان تقومى بقص اجزاء الشعر المفروده لان اللون الاسود يمنع التقاط اى لون اخر ويمنع وضع الاكسجين على الحنه على الاقل لمده اكثر من 6 شهور ( انتى اصلا لما تشوفى قد ايه شكلك اتغير مش هتفكرى تانى تحطى صبغه وتبوظى شعرك )
ثالثا مكونات الحنه
* تتكون الحنه من اعشاب طبيعية معروفه فى فرد الشعر كالقرنفل
رابعا طريقه استخدام الحنه
1- يفرد الشعر بالسيشوار او المكواه او اى كان من مواد فرد الشعر كيميائيا وهذا حسب خشونة الشعر ودرجه تجعيده
2- تعجن الحنه بالماء المغلى تماما وزيت الزيتون فقط
3- تاخذ خصله خصله من الشعر وتكون صغيره ومن اسفل الشعر اى الامام وتوضع الحنه على الخصله بالكامل حتى فروة الراس وتشد الخصله الى الاسفل وبعد الانتهاء من كل الشعر يشد الشعر جيدا على هيئه ذيل حصان مشدود جيدا
4- توضع عليه الطرحه بعد نصف ساعه او حتى جفاف الحنه على الشعر
5 - تغسل الحنه بعد 24 ساعه بمياه فقط
ودلوقتى اقولكو على المفاجاه
كيس الحنه ب 75 وحوالى 150 جرام
اما الاوفر الجامد انه فقط ولمده اسبوع واحد كيس الحنه عليه خصم 50% يعنى
الكيس خلال اسبوع ب 37.5 جنيه مصرى فقط
والشعر المتوسط بتاعه بياخد من 3 : 5 اكياس ودا بيتوقف على طول الشعر وكثافته
وعلى فكره دى احلى حاجه للعرايس بالذات لانه بيريحهم لمده طويله جدا تفوق العام ودائما مظهرهم بيبقى حيوي وصحى جدا
الى عايز اى كميه من الحنه يكتبلى فى الرد وانا هوصلهالو بنفسى لاقرب مكان ليه او الى عايزنى اعملهالو انا تحت امره
بس عندى شرط واحد
الى تعمل الحنه تقولنا اخبار شعرها ايه
على فكرة يابنات انا مش عامله سيرش على الموضوع وبكتبه انا شغاله فى مجال الحنه بقالى 9 سنين والحمد والفضل لله
يعنى متخفوش والله الحنه مضمونه
وسلامى ليكو يا قمرات
ام يوسف
اميره ماسيه
رقم عضويتك : 50
الاوسمه :

حنة لفرد الشعر وعلاجه طبيعيا خلال 24 ساعه Empty رد: حنة لفرد الشعر وعلاجه طبيعيا خلال 24 ساعه

24.01.11 15:49
شكرا لك