بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 34 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 34 زائر

لا أحد

ما هوالبرماننت (permanent )؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

emy ghanem
ام جنة وفرحة
روان
roaa2010
maysa
توريس
shery22
كبرياء انثى
smmmh
كليوباترا
ام تحتمس
15 مشترك
ام تحتمس
ام تحتمس
اميره برونزيه
رقم عضويتك : 2200
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طالبه جامعيه

ما هوالبرماننت (permanent )؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Empty ما هوالبرماننت (permanent )؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

13.10.10 19:10
تقييم المساهمة: 100% (1)
بسم الله الرحمن الرحيم

البرماننت طرق عمله والاحتياطات المطلوبه :
البرماننت (permanent ) هو احد وسائل معالجه الشعر والتي تستخدم لفرد الشعر لفترة طويله من الوقت ومن هنا جاءت هذه التسميه والتي تعني الشئ الدائم او الثابت.

كيف يعمل البرماننت ؟
تعتمد فكرة البرماننت علي احداث تغيير بالروابط الكيميائيه بالشعر باستخدام محلول كيميائي خاص (كريم الفرد ) مما يجعل الشعر قابلا للتشكيل , وبعد ان يتم حدوث تغيير كيميائي له يستخدم محلول اخر (المثبت ) بغرض الحفاظ علي علي هذا الفرد لفترة طويله
والبرماننت يعتبر عمليه معقده يجب ان تتم باحتراف ومهارة والا تسببت في اضرار جسيمه بالشعر , كما لا ينبغي الاكثار من عمل البرماننت لانه يمكن ان يؤدي الي جفاف الشعر وضعفه حتي اذا تم عمله بمهارة وذلك نظرا لحدوث تغيرات كيميائيه بالشعر تؤثر علي طبيعه تركيبه وبناؤه
وليس هناك في الحقيقه مده معينه لاستمرار مفعول البرماننت فذلك يتوقف علي معدل سرعه نمو الشعر فكلما كان سريعا اختفي مفعول البرماننت مما يتطلب اعاده عمل برماننت للشعر الجديد .

ارشادات مهمه بعد عمل البرماننت:

1- يجب تجنب غسل الشعر بالشامبو لمدة 24 ساعه منذ عمل البرماننت حتي لا يؤثر ذلك علي مفعول البرماننت ودرجه ثبات الشعر في الشكل الجديد .
2- يفضل تجنب استخدام شامبو وبلسم في مستحضر واحد لان ذلك يجعل الشعر المعمول بالبرماننت يبدو ثقيلا .
3- يجب تجنب استخدام الفرشاه علي الشعر المعمول بالبرماننت لان ذلك قد يتسبب في حدوث شحنات كهربيه استاتيكيه تؤدي لتقصف الشعر وتفلقه ويمكن استخدام مشط ذي اسنان واسطه في التصفيف .

بصراحه يا جماعه افضل منتج استخدمته فى حياتى
انا اول مرة استخدمه كان من سنه مع الاهتمام شعرى تقل وكمان اتحسن لحد دلوقتى شعرى مفرود وملهوش تأثير سلبى على الشعر وعن تجربه والله
نصيحه جربوا مش هتخسروا عندنا فى مصر
فى المنيل وفرع ليه فى عين شمس لو حد عايز يستخدمه يقولى وانا ادله اعرف واحده بتعمله كويس جدا فى كوافير عندنا وبتنزل فى السعر كمان لو احتجتوا قولولى

تحياتى لكم
كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

ما هوالبرماننت (permanent )؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Empty رد: ما هوالبرماننت (permanent )؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

13.10.10 19:39
ده اسم المنتج ايه يا نورا لحسن انا عارفه البيرميننت بيوقع الشعر ده بتقولي تقل طيب اسمه ايه وتسلم ايديكى يا رب
smmmh
اميره نشيطه
رقم عضويتك : 4845
الاوسمه :

ما هوالبرماننت (permanent )؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ Empty رد: ما هوالبرماننت (permanent )؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

13.10.10 20:22
هو البرمنانت لاي نوع من انواع الشعر ولا للمجعد بس؟
كبرياء انثى
كبرياء انثى
اميره جديده
الاوسمه :

13.10.10 21:51
شّكـَرٍآ ع آلموٍضوٍع
تقبليِّ توٍآجديِّ آلمتوٍآضع
فيِّ صفحتكـَيِّ
ام تحتمس
ام تحتمس
اميره برونزيه
رقم عضويتك : 2200
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طالبه جامعيه

14.10.10 13:43
البرماننت دا اسمه كليوباترا بس بصراحه روعه العرايس بتعمله عندنا
الشعر كله مره واحده بدل الاستشوار ولو نوايه تقصى شعرك يكون قبل وتروح للكوافير وشعرك مش نظيف اوى يعنى مش يبأ قبلها غسله شعرك غسل حلوه اوى لدرجه انه متقطع لا زى ما هو بس ممتاز بجد لانه تقل شعرى وفرده وعامة الشعر بيسقط لما تسرحيه وهو مبلول لازم يجفف الاول دى طريق الاجانب وعلى اى حال شعرك مش هيكون حتى مستهال ان يتسرح لانه هيفضل متسلك والكوافيره تقولك على الباقى ولما شعر جديد يطلع هتعملك على الطالع بس

سماح وكمان لاى نوع من انواع الشعر والكوافيره لما تشوفه هتقولك لان ماما شعرها ناعم جدا بس الجزء الامامى كان محتاج فرد ولما عملته رجع زى الاول واحسن

كبرياء انثىانت منورة كل موضوعاتى كلها
كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

14.10.10 14:26
تسلمى ليه يا نورا يارب ربنا يكرمك ويجازيكى الف خير واشوفك يارب احلى عروسه
shery22
اميره جديده
الاوسمه :
العمل/الترفيه : مدرسة مع ايقاف التنفيذ

16.10.10 1:30
معلش يا قمر انتى ممكن تفيدينى لان الموضوع ده انا فعلا محتارة فيه

انا شعرى كان ابن حلال وكويس بس للاسف بقى

ضعف اوى وبقى يقع واتقصف جامد واتجعد وبقت حالته حاله

والمشكلة انى كل لما اقصه يطول تانى وفى نفس الوقت مش بيتقل خالص والمنطقة الى قدام خفيفة لدرجة بايخة

المهم عشان ماطولش عليكى انا كنت عايزة اعمله فرد لان فرحى بعد 4 شهور ومكنتش عارفة اعمله فيه ويكون كويس ومش يوقعه اكتر ماهو واقع

فلو مفيهاش رخامة تجوبينى بقى على شوية الاسئلة دى

هى الكوافيرة قالتلك بيفضل مفرود قد ايه يعنى فى بيقعد 6 شهور وفى سنة وفى اكتر هى قالتلك بيقعد قد ايه؟؟

والعنوان فين بالضبط؟؟

وانا لو حبيت اعمله اعمله قبل فرحى بقد ايه؟؟

وهو بيتكلف كام؟؟

معلش طولت عليكى لكن استحملينى بقى عروسة ومحتاسة
توريس
اميره جديده
الاوسمه :

17.10.10 0:35
فرحى بعد شهر ونص اعملة فين انا من اسكندرية وخايفة يقع وبكام يلريت ارجو الرد ضرورى وشكرا
maysa
اميره رائعه
رقم عضويتك : 300
الاوسمه :

23.10.10 22:18
ربنا يكرمك ذى ما انتى بتفيدى البنات
تسلم ايديكى
roaa2010
roaa2010
اميره فضيه
رقم عضويتك : 3948
الاوسمه :

23.10.10 22:32
حلو او يانورا الكريم ده
بس هو عند الكوافير بس ولا ممكن اجيبه من الصيدلية
لان عندنا في الغردقة مش كل حاجة متوفرة
وربنا يجزيكي كل خير يا رب ويفرحك دايما وينولك كل اللي في بالك
وتم التقييم يا قمر