بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 269 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 269 زائر

لا أحد

اميرة هيفاء
اميره جديده
الاوسمه :

اعمل اي مع جوزي ؟؟ ساعدوني Empty اعمل اي مع جوزي ؟؟ ساعدوني

09.09.12 22:15
السلام عليكم

حقيقة اشعر بالحرج لأني ام أتخيل و لو للحظة أن أمر بهذه المشكلة .... سأبدأ بسرد ما مررت به كي تدركن سبب جملتي الأولى

كنت أعمل بعد تخرجي من الكلية لاتمام مرحلة التكليف و تعرفت عليه كزميل و قد كان منتدبا في من مقر عملنا (مستشفى حكومي) لمكان آخر فكنت أشاهده بصورة متقطعة و كان يحضر معنا الاجتماعات ...... كان فريق العمل به زملاء و زميلات آخرين و كنت سعيدة بتخرجي و ببداية حياتي العملية فقد كنت أشعر بالتحرر من قيود الدراسة ... سعدت بمعرفتي بالناس الجدد في حياتي.... قررت ألا أرتبط الا بعد أن أتمتع بحياتي و عملي و مرتبي.. لهذا للوهلة الأولى لم يلفت نظري هو أو أي شاب معي ... ثم مع احتكاكي و تعاملي مع الزملاء بدأت أشعر بإعجاب خفيف بزميلي في القسم .... لكن مع الأيام علمت أنه لا يفكر في الارتباط أو الزواج أو حتى الحب.

مرت الأيام و انتهى انتدابه في المكان الآخر و عاد للعمل معنا في المستشفى و لأنه قادم علينا و المستشفى قد استوفت باقي أقسام الصيدلية من الصيادلة فلم يستقر في قسم ما و كان يجلس معنا في القسم الخارجي أنا و زميلي في القسم

كنا نخرج كمجموعة إما للغداء بالخارج أو للسينما (زملاء و زميلات) نتمتع بشبابنا و بتعارفنا بكل أدب و احترام فالشباب يخافون علينا كإخواتهن.... وجدته يتقرب مني بالرغم من هدوئي و أقل من في المجموعة كلاما و أقل الفتيات صخبا .... وجدته يعرض توصيلي لوسيلة المواصلات التي ستقلني للبيت (فقد كنا في نوبتجية ليلية و كنت أسير في مكان هادي حتى أستوقف سيارة أجرة).. لم أستطع الرفض فقد كنت خجولة و لاسيما أمام من يتمتعون بالذوق و الكياسة ... عندما حاولت الرفض و قلت: مالوش لازمة .. قال: أصلي بخاف عليكي .... دق قلبي بقوة حتى ظننته سيقفز من صدري -كما أشعر الآن مع اختلاف الشعور الآن-
أدركت أنه سيبدي إعجابه بي أو سيفاتحني في موضوع ,,,, للحقيقة حاولت التهرب بشتى الطرق منه حتى لا يفاتحني... فلم أكن مستعدة للارتباط , و لسبب آخر (لم أبح به لأحد حتى الآن)هو أنه ليس من تخيلته كشريك لحياتي .....ليس به المواصفات الشكلية التي تخيلتها في شريك المستقبل .لكنه أصر على التعرف بي أكثر و على تعريفي به و بطباعه و أحلامه و طموحاته و أخذ يتواجد باستمرار في المكان الذي أعمل به,خلال هذا حاولت أن أوصل له عدم رغبتي في الارتباط به عن طريق صديقة مشتركة,, لكنه شعر بالصدمة و خيبة أمل شديدة حتى لامني لأني لم أفاتحه بنفسي و أقحمت طرفا ثالثا بيننا.شعرت بالشفقة عليه. وقتها حكيت ما حدث لخالتي المقربة إلى نفسي و قد كنت أقف من الموضوع على مسافة بين الرفض و القبول. نصحتني بصلاة الاستخارة.
صليتها
استيقظت في اليوم الثاني و قلبي متغير بشدة و قد مالت نفسي للحديث معه و إعادة التفكير فيه.

أعتذر عن الاطالة ...إنها ذكريات أعيشها الآن و أنا أحكيها لكن.

استمر عملنا معا و قد أخذت المسافة بيننا تقصر و بدأت أقنع نفسي أن الصفات الشكلية غير هامة (بالرغم أنه وسيم ) لكن الوسامة لم تكن في خيالي عن حب حياتي .... مع الوقت بدأت أعجب به في حين سبقني هو إلى مرحلة الحب ... صارحني بحبه و لم وقتها أن أكذب عليه بكلمة ام أكن أشعر بها حقا (فأنا انسانه احب الصراحة و أحب ان أضع كل شيء في موضعه الصحيح) فلم أستطع إلا أن أتعمد إظهار خجلي و حيائي (و لم يكن هذا افتعالا لكنه كان حقيقة) ..... ثم وقعت في الحب كما يقال في الافلام الامريكية.. و كل هذه الأمور لم تتعد الأشهر المعدودة و ساهم في طول هذا الوقت عدم وجود والدي ليتقدم لي ليطلب يدي, فقد بدأت مفاتحته لي برغبته في خطبتي في الأساس

تقدم لخطبتي و أحضر والده و خاله .... طلب والدي مهلة للسؤال ... سأل عليه في كل مكان (عمله -سكنه -حتى أنه ذهب إلى بلده في المحافظة التي يقطن فيها والده و أهله ) و كانت النتائج جيدة و مريحة. مع أن والدي لم يكن يبدي الحماس له و والدتي كذلك و كانت الأسباب أنه مبتديء و لا يمتلك مصاريف الجهاز و ليس من المستوى الذي توقعه لي والدي (كان يريد لي عريس غني أو مقتدر على أقل تقدير) و لم أقتنع بهذا ... و قد أوحي أحد أفراد العائلة لبابا بأن قد تقدم لي لطمعه في ما نمتلك حيث كان بابا مغتربا لفترة كبيرة و كنا متيسري الحال ....

تمت الخطبة و بدأ التحضير لتحضير الجهاز و أخذ خطيبي يحاول و يجاهد ليلبي طلبات والدي و يوفي ما تم الاتفاق عليه بيننا -و قد كان معقولا في عرف العائلات لكنه صعب قليلا للشاب المتخرج حديثا- .. و على الصعيد الدتخلي بدأت عملية مستمرة من والدي لاقناعي بأنه غير مناسب (بالترغيب و الترهيب) شاحذا سلاح طمع خطيبي في و في عائلتنا و قد اقتنع ابي تماما بما قيل. لكن لأني اكثر تعاملا بخطيبي و أكثر مراقبة لمواقفه و تصرفاته فقد نفيت عنه التهمة إلا أن *الزن على الودان له فعل السحر* .... في وقت ما قلت لنفسي:من غير الممكن أن يكون والدي الأكثر خبرة مني و الأدرى بالأمور على خطأ ... و بعد أن كنت أقف بجواره و أهون عليه المصاعب و أعينه على تنفيذ ما طلبه أبي أخذت أتحامل على خطيبي و أتوقف -من بعيد- أمام أي صعوبة أو عائق يقابله في تنفيذ ما عليه حتى تشاجرنا و واجهته بكل حدة قائلة: إذا ماكنتش تقدر على التجهيز و مصاريف خطبتني ليه ؟؟؟ شعر بالاهانة و بكى من وقع المفاجأة فقد كان صادقا في حبه لي و متمسكا بي و كانت كلمة مؤلمة و لم أتخيل أن تخرج مني. و تخاصمنا و لم نعد نتحدث ... بعد عدة أيام أنبني ضميري و اتخذت الاسباب لاتحدث معه و اعتذرت عما قلت و تعللت بضغوط عملية التجهيز.

لاختصر قليلا : لم تكن عملية زواجي به سهلة او هينة أو سلسة أبدا سواء من الأعباء المادية أو من عائلتي و كنت أتحمل الكثير.. جزء كان زوجي يعلمه و أجزاء أخرى لم أحكها له حتى لا يكره أو يحمل ضغينة لبابا.... رزقه الله بعمل بالخارج مما ساهم في الاسراع و التسهيل لعملية الزواج و قد تم .

بعد زواجنا رافقته للخارج و لم تكن أعوامنا هناك ممتعة .... شعرت بالغربة و الوحدة و كان عمله ملء بالقلاقل و التقلبات ... فضلت أن أدخر كل ما يأتي لنشتري شقة تمليك و لم أتوسع في شراء ما أريد و أجلت رحلة الحج كي ندخر هذه الأموال .... مضت الأعوام على هذا المنوال و أنا أدعو له و أخاف عليه و مررت بأمور ساهم في صعوبتها كوني في الغربة بدون والدتي بجواري ... بعد اكتشافي بأني حامل اضطر للسفر في عمل لمدة 10 أيام تعرضت لنزيف لمدة 14 يوم ... قضيت منها 10 أيام وحدي و هو مسافر للعمل .... أيام قاسية مليئة بالخوف و القلق عشتها و لم اكن قد تعرفت على أحد أو أكون صداقات.
خلال 14 عاما بعد زواجنا و اغترابنا رزقنا الله بطفلين و بدأنا في تكوين أرض صلبة نقف عليه في مصر و مؤخرا بدأت أحوالنا المادية في الاستقرار الحمد لله ثم ارتفعت أحوالنا المعيشية عن ذي قبل و بدأنا في اتخاذ شقة في منطقة راقية في مصر و مازلنا في طور التشطيب و التجهيز. و قد ساهمت في الاشراف على عملية التشطيب و عانيت في التعامل مع العمال مضطرة لسفر زوجي عند انتهاء اجازته من العمل.

عند عودتي من مصر عدت بشوق كبير للاستقرار و للحياة المنظمة بعد أن عانيت في وجودي بمصر و مروري بأحوال صعبة -احد اسباب صعوبتها عدم تواجد زوجي معي- في كل مرة اظل فيها بمصر بدونه اشعر بشوق كبير له .

اكتشفت اكتشافا صدمني

انه مشترك في أحد برامج الشات و المحادثات و يتحدث مع فتيات -نسيت أن أذكر أن زوجي من حفظة القرآن و من خريجي الأزهر الشريف و له أساس ديني صلب و له باع كبير في العلوم الدينية بالرغم من كونه صيدلي هذا أحد أسباب تمسكي به-

صدمتي كانت عظيمة ...أخذت الموبايل و قرأت كل ما كتب و كل ما كُتب له .... تعجبت جدا عن افصاحه عن اسمه الأول في اطمئنان و مكان تواجده ..... لكن زال جزء من العجب عند علمي أن برنامج الشات هذا لا يعتمد على رقم الجوال أو الموبايل... و علمت أن البرنامج به امكانية اتصال تعتمد على الانترنت فقط.

لم أبك .... لكني حزنت جدا لأني مازلت أحبه حبا لا استطيع وصفه.حبا بدأ منذ 14 عام و نما و كبر مع الأيام... ستسألنيي :هل قصرتي معه في شيء؟ سأقول: ربما و من منا مثالية؟؟؟ من منا لم تقصر في أمر ما ؟؟ لكني دائما كنت أحاول استرضاؤه اذا شعرت بالخطأ أو التقصير .... لطالما تشاجرنا ثم تصالحنا .... المشاجرات الكبيرة التي لم نكن نتحث فيها تعد على اصابع اليد الواحدة و كنا نتصالح بكل شوق و حب.

لم أستطع أن أقف مكتوفة اليدين

فكرت

هل أصارحه؟؟
هل أهاجمه؟؟
هل أهدده بطلب الطلاق ؟؟؟
لا أدري
اريد سماع رأيكن لو سمحتم و بسرعة فنار الغيرة تأكل قلبي و تنهش فيه و بدأت انظر اليه و أتأمله ... كلما نظرت له قلت: لا يمكن يطلع منه ده ... انا اخترته شخص خلوق ..متدين ... الخيانة ليست في طبعه و لا أهله ... لا يوجد خائن في أهله و لا رجل متزوج امرأتين

انا حاتجنن لأني عارفة انه بيكلم و يغازل غيري

اغيثوني

كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

اعمل اي مع جوزي ؟؟ ساعدوني Empty رد: اعمل اي مع جوزي ؟؟ ساعدوني

10.09.12 0:44
حبيبتى ديه مشكله متكرره كتير كده بتتعرض علينا في المنتدي وي منتديات كتير قلبي في المشاكل هتلاقي نفس الموضوع احب اكرر نفس ردي المستمر الرجل لا يشعر بالتضحيات الماديه والعصبيه والغربه وغيره اد شعوره بالدلع والحب وسط زحام الدنيا بيحصل اننا بنبقي جافيين والاكثر انا بنكون جامدين خالين من المشاعر وبيمر الوقت وهوه بيحس انه عمره هيروح وهوه محمل بالاثقال والمسئوليات الستات عندها القدره علي التحمل اما الرجل صدقينى لا يستطيع ولا يري اي تضحيات اهدي واعرفي طالما الموضوع لم يصل الي اي علاقات واقعيه لسه الموضوع في ايدك وسهل حله ابشري وافصلي نهائي عن المسئوليات ومش عايزه اقولك اكيد شوفتى الفيلم بتاع ليلي طاهر بتاع حصان او كان اسمه عصام لازم تخرجيه وبسرعه من دائره الملل وترجعي ليه بهدوء اوعي تعاتبيه بقوه زي الاطفال هيهرب اكتر للي بيلعبوا ومعندهمشي اي مسئوليه استرجعيه وحاولي ومتفقديش الامل اللي هوه فيه غالبا ملل وممكن تتفاديه بشويه اهتمام الموضوع صعب اوي بس انتى لو باقيه عليه اوعي تفتحي الموضوع وراجعي نفسك وغيري من شكلك لو شعرك بنى خليه اسود لو شعرك اسود خليه اصفر غيري من طريقه لبسك غيري من اسلوبك حاولى ترجعيه باي طريقه الواضح ان حياتكم كلها مسئوليات لازم تفصلي باجازه مفيهاش اي عتاب يبعد فيها عن النت لو قدرتى ومتسيبوهاش لوحده غير في شغله طبعا املي حياته صدقينى فتره الزواج لما بتطول بيحصل كل ده ومتكرر جدا بس ناس بتعدي الازمه معاها وناس تانيه بتطور للاسوا مما يجعل الحياه مستحيله الفتره الاول من الجواز بنس صعوبه الفتره ديه بيبقي حس انه كبر في السن نوعا ما وشبابه عايز يرجعه اهدي وخدي بالك ان ده مشاعر كاذبه من ناحيته للاخرين بس القيها ضروري قبل ما تقلب لعلاقات حقيقه هيبقي البعد عنها اصعب توكلي علي الله وابدااي التحسين السريع وغيري من رتم حياتك مهما كانت ظروك اللي هيضيع هيكون اسوء بكتير من ترتبيبات ان عارفه يعنى ايه اولاد ومصاري بس حرام بعد كل ده تيجي واحده تاخد علي الجاهز وتابعينا ارجوكي وطمنينا ايه الاخبار الله كان معانا زوجه هنا وكمان كان عارف سكرتيرتهه والحمد لله رجع ليها وبقوا كويسين اوي وتابعتينا بالاخبار كانت قصه شبيهه حجدا بقصتك تائلي خير وربنا هيهديه بدعائك لا تقطعي الدعاء
Anosha
مشرفه
رقم عضويتك : 27254
الاوسمه :

10.09.12 6:45
اهم حاجه بجد انك تهدي وتفكري هاتعملي وانا مع كل اللي قالته كوكي في موضوع انك تدلعيه ده لان الرجل زي الطفل بيحب الاهتمام والدلع لو مش لقاه جوه هيلاقيه بره
روان
مشرفه عامه
مشرفه عامه
رقم عضويتك : 2672
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طالبه جامعيه

10.09.12 13:50
لا متطلبيش الطلاق
دي مشكله متكرره جدا في كل البيوت

هو له عذره الراجل لما بيعبعد عن مراته وولاده ممكن ايمانه يضعف

بس مش عذر كامل طبعا

حبيبتي انتي تعالجي ىالامور بافضل من كدا

لما ينزل اهتمي بنفسك مثلا

وكلميه علطول علي برامج فايبر وواتس اب دي

علشان يتلهي بيكي
ولما يجي قوليله عالموضوع بهدوء وبصراحه وقوليله انا زعلانه منك ومعدتش تعمل كدا تاني

وربنا يصلح الحال يارب
اميرة هيفاء
اميره جديده
الاوسمه :

10.09.12 13:55
شكرا لردودكن
و قد بدأت في التصرف فعلا و بحاول أبدي اهتمام أكتر بيه بس واضح أنه مش كفاية... الغريبة انه بيعاملني عادي و كأن مافيش حاجة (ساعات باقعد ابص له و اقول هل هو ده نفس الشخص اللي بحبه و هو نفسه اللي بيكتب الحاجات دي في الشات). و أنا عارفة ان الموضوع مستمر لأني بشوف الموبايل و عملت حاجة تانية .. اشتركت في برنامج الشات و بقيت اكلمه طبعا متنكرة بشخصية تانية شخصية واحدة متزوجة بتحب جوزها و ده شيء متعب جدا بس حاولت اني اعرف اي اللي ناقصه و في نفس لوقت اصحي ضميره ...بس وصلت لمرحلة مش عارفة اتصرف معاه في الشات ازاي عشان يفضل يكلمني و في نفس الوقت ماشجعوش على انه يبعد عن زوجته -اللي هي انا- و يحب اللي على الشات, لو صديته حيشوف واحدة تانية يحكي معاها و هو اصلا بيحاول يتكلم مع ناس تانية بس انا الوحيدة على الشات اللي مستمر معايا من يومين. دلوني اكتبله اي و اعمل اي و اعبر له عن حبي ازاي في البيت؟؟كمان انا مقبلة على شغل و ممكن اغيب عن البيت فترة يوميا بسبب الشغل . اي الحل ؟؟ و هو مش ممانع شغلي و شجعني عليه حى من قبل الموضوع اللي جد .. هو عاوزلي الخير
فكرت فعلا اني اصارحه و اواجهه بس قلت أأخرها لاني حاسة انه مقبل على الموضوع بشغف كأنه جديد عليه و المواجهة دلوقت مامنهاش فايدة ... في حاجة حصلت زمان افتكرتها,,, بعد ولادتي لأول اطفالي كانت حياتنا متلخبطة و مش عارفة اتصرف مع البيبي الصغير و كان مؤثر على حياتنا و على نومي... في مرة صحيت لقيته بيكلم واحدة في التليفون .. ارتبكت و سحبت نفسي بسرعة قبل مايشوفني بس مالاحظتش حاجة بعدها لا مكالمات تاني و لا تغير في تصرفاته معايا لدرجة اني افتكرت اني باتخيل.
صاحبة المشكلة: ميمي

عدل سابقا من قبل دكتورة ميمي في 10.09.12 14:11 عدل 1 مرات
روان
مشرفه عامه
مشرفه عامه
الاوسمه :

10.09.12 13:57
انا عايزاكي تكلميه فتره وتقوليله نبعد عن بعض لاني كدا بخون جوزي وحرام
اميرة هيفاء
اميره جديده
الاوسمه :

10.09.12 16:46
السلام عليكم
شكرا للاخت روان
اللي انا خايفة منه هو انه يتعلق بشخصية الشات و خصوصا اني خدته على كفوف الراحة عشان يفضفض و فعلا هو بيدور علي في الشات من بدري و انا مش راضية ارد بصراحة غيرانة... لما هو مش وراه حاجة في الشغل ما يروح البيت .بيفضل انه يخش الشات يالرغم ان المدير موجود من الظهر عندهم و عاملين اجتماعات و انا كلمته عشان محتاجاه في موضوع و قالي حاكلمك تاني و لما فضي راح عالشات و ماكلمش مراته..
الكلام اللي قاله في الشات عني مجنني و محسسني انه بيتكلم عن واحدة تانية مش واحدة بتموت فيه و بتدور على اللي يرضيه حتى لو على حساب اهلها... واصفني وصف منفر و لما شخصية الشات تقوله: انت متجوز ظابط يقولها :مش للدرجة دي ... هاتجنن
روان
مشرفه عامه
مشرفه عامه
الاوسمه :

10.09.12 21:05

قوليله ان كل واحده فيها مميزات وعيوب وحاولي تحببيه في مراته وقوليله اتصل بيها وكلمها وزني عليه
وانا استريحت لكلامك وعلشان كدا انا نفسي اصلح بينك وبين مراتك

اميرة هيفاء
اميره جديده
الاوسمه :

11.09.12 0:49
السلام عليكم
اخواتي العزيزات -مش مجاملة و الله بس يكفيني اني لقيت حد يرد علي في محنتي اللي مش قادرة احكيها لأي حد - اممكن واحدة اتواصل معاها على الياهو ماسنجر مثلا لأن في حاجات عاوزة استشير فيها و هي شوية تفاصيل ...
اوقات كتير في الشات بيقول كلام مش عارفة ارد عليه -لأنه كجوزي حرد بطريقة عادية او بالمثل مثلا لكم المفروض اني ماعرفوش فمش عارفة ارد ازاي- و المشكلة اني لما مش برد عليه بيبقى حيتجنن (عرفت من اللي بيكتبه طبعا ) لكن تصرفاته عادية جدا جدا.
ملحوظة برنامج الشات ده بيبين المسافة بين الاشخاص بالاميال فخايفة موت لا يكون عرف انه انا لأن اوقات برد عليه من البيت و هو معايا

اللهم اهد زوجي و اهد ازواج المسلمات
امييييييين pale