بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 192 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 192 زائر

لا أحد

saso beda
saso beda
اميره حيويه
رقم عضويتك : 9211
الاوسمه :

قارة اطلانتس Empty قارة اطلانتس

30.07.11 2:54
ازيكو يا اميرات يارب تكونوا بخير ..بقالي فترة طويلة مادخلتش المنتدي عشان كنت مشغولة كتير وكمان كنت تعابانة وممنوع اقعد امام شاشة الكمبيوتر...يلا الحمد لله بقيت كويسة
انا مهوسة جدا بالاساطير عشان كدة حبيت اتكلم معاكم عن قارة اطلنتس الموضوع دة انا قريت فية كتب وابحاث وافلام وثائقية
كتير قوي بيربط بين قارة اطلنتس وافلاطون علي اعتبار ان افلاطون هو اول من تحدث عن قارة اطلانتس
الحقيقة غير كدة خالص ..اول مرة تم الحديث فيها عن اطلانتس كان سنة 950 قبل الميلاد لما كان الحكيم اليوناني(سولون) بيزور معبد (إيزيس قي مصر القديمة) وبدا (سولون)في انة يحكي عن اجمل ابداعات الاغريق في بلادهم من قصص ..لكن الي حصل ان الكاهن المصري سخر منة وقال ان كهنة مصر يمتلكوا اسرار ممكن تهز الدنيا علها وبدا الكاهن المصري يحكي عن قارة وسط البحر غنية بالخيرات هي قارة اكبر من شمال افرقيا واسيا الصغري معا وبدا يوصف فيها ويتكلم عن شوارعها
ان شوارعها مستقيمة ومدنها دائرية والفاكها فيها بتنضج اسرع من ارض مصر وان حيوانات البر تزحف الي الماء وترجع الشاطئ مرة اخري دون ان تؤزي احد
كمان قال ان ليها عشرة ملوك كانو بيتبادلوا الحكم بالعدل دون اختلاف وان سكانها كانوا بيعيشوا في سلام وان اطلانتس كانت اشبة بجنة الله في الارض

بالطبع انبهر سولون بالكلام دة ورجع بلادة وجمع الناس حولة في اثينا وبدا يحكلهم عن الاعاجيب الي سمعها في مصر ووعد انة يكتب ملحمة شعرية عن اطلانتس بس للاسف ماعملش كدة

لكن بعد ثلاث اجيال بالتحديد عام 335 قبل الميلاد وصلت القصة لفيلسوف الاغريق افلاطون كان عمرة في الوقت دة 70 سنة وسجل حكاية اطلانتس عن طريق محاورة وصف من خللها اطلانتس وشعبها

طبعا لحد دلوقتي مش معروف اذا كانت اطلانتس دى حقيقة ولا هي مجرد خيال الكاهن المصري
عشان ما اطولش عليكوا باذن الله المرة الي جاية هاكلمكوا عن شكل اطلانتس وشعبها ومكانها المقترح
يارب المعلومات تكون عجبتكم واستفدتوا شئ منها باذن الله المرة الي جاية معلومات اكتر
فاطمة الزهراء
فاطمة الزهراء
اميره فضيه
رقم عضويتك : 2609
الاوسمه :

قارة اطلانتس Empty رد: قارة اطلانتس

30.07.11 4:05
حمد الله على سلامتك وسلامتك الف سلامه من اى تعب
والموضوع جميل جدا انا فعلا سمعت وقرأت عنها قبل كده وفى انتظار باقى معلوماتك ياقمر
saso beda
saso beda
اميره حيويه
الاوسمه :

30.07.11 16:39
فاطمة الزهراء كتب:حمد الله على سلامتك وسلامتك الف سلامه من اى تعب
والموضوع جميل جدا انا فعلا سمعت وقرأت عنها قبل كده وفى انتظار باقى معلوماتك ياقمر

الله يسلمك حبيبة قلبي ربنا يخليكي .....ويارب الموضوع يكون عجبك بجد
قارة اطلانتس 294981
كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

30.07.11 16:43
يا حبيبتى الف سلامه عليكي يارب ويشفيكي يا حبيبتى مكناش نعرف والله حمد لله علي سلامتك انتى عامله زي بموت في الاساطير والحاجات المستخبيه كان نفسي ادرس تاريخ وادعبس في الماضي ههههههههههههههه تسلمي يا قمر علي الموضوع بارك الله فيك
saso beda
saso beda
اميره حيويه
الاوسمه :

30.07.11 16:55
كليوباترا كتب:يا حبيبتى الف سلامه عليكي يارب ويشفيكي يا حبيبتى مكناش نعرف والله حمد لله علي سلامتك انتى عامله زي بموت في الاساطير والحاجات المستخبيه كان نفسي ادرس تاريخ وادعبس في الماضي ههههههههههههههه تسلمي يا قمر علي الموضوع قارة اطلانتس 2754608807

الله يسلمك يا قمر وبجد انا مبسوطة جدا عشان لقيت ناس زي بتحب الاساطير وعلي فكرة انا مجهزة اساطييير كتييير عشان المنتدي بس والله بس بكتب الاسطورة الواحدة علي كذا مرة عشان كبيرة اوي فا ماتتعبوش في القراءة
ويارب المواضيع تعجبك يا كليو يارب
كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

30.07.11 18:00
يا حبيبتى طبعا هتعجبنى كفايه تعبك وانك بتحاولي تفيدينا تسلمي يارب