بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 178 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 178 زائر

لا أحد

ملف كامل عن عادات الزواج عندنا

نور حمص
نفرتيتي
ام جنة وفرحة
roro25285
emy ghanem
roaa2010
فاطمة الزهراء
كليوباترا
ام انتصار
13 مشترك
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
رقم عضويتك : 18572
الاوسمه :
العمل/الترفيه : مهندسة كيميائية

ملف كامل عن عادات الزواج عندنا - صفحة 3 Empty رد: ملف كامل عن عادات الزواج عندنا

08.07.11 13:46
فاطمة الزهراء كتب:تصورى يا ام انتصار انا كنت فاكراكى بتتكلمى عن عادات الجواز فى مصر فى الحلقتين الى فاتو لان تقريبا نفس العادات وانتى قايله فى الموضوع عندنا ماوضحتيش انه فى السودان وانا افتكرت ان عندنا دى فى مصر ولسه الحلقه دى بس لاحظت انك بتتكلمى عن عادات الجواز فى السودان
بس جميل قوى ياريت فعلا تكملى ولو تعرفى تجيبى صور للحاجات السودانيه دى حيبقى الموضوع اشمل بكتير

يسلم مرورك فطومة هى فعلا العادات شبه متقاربة لاننا شعب واحد
وانا بالمناسبة مش سودانية صافية لان جد بابا مصرى بس جا هنا عشان التجارة وولد اجدادى من بابا وماما هنا عشان كدا بقيت سودانية

وانشالله حاحاول اجيب صور
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
الاوسمه :

ملف كامل عن عادات الزواج عندنا - صفحة 3 Empty رد: ملف كامل عن عادات الزواج عندنا

08.07.11 13:51
emy ghanem كتب:وانا برضه مش فكرت انه عن السودان بس حلو اوى وفعلا هاتى لينا صور نشوف كمان حلوة اوى العادات بتاعتكم
تسلمى ايمى وزى ما قلت انشالله حاحاول اجيب الصور
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
الاوسمه :

08.07.11 13:56
نفرتيتي كتب:انا اول مرة اشوف الموضوع بس فعلا موضوع رائع جدا و شبه اللى بيحصل عندنا
تسلم ايديك يا ام انتصار

تسلمى ياتوتة
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
الاوسمه :

08.07.11 14:11
نور حمص كتب:حلوة هل عادات كتير

الله يعطيكي العافية

تسلمى يانور ويعطيكى كمان العافية
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
الاوسمه :

10.07.11 18:11
معليش يا قمرات اختفيت شوية لانو ابرار شوية تعبانة عندها حمى ونزلة شكلها كدا عايزة تطلع لى اسنانها كلها مع بعض.
الحلقة الرابعة
اول ما الشيلة وصلت خلاص معناها ان العد التنازلى بدأ لليوم المنتظر
اذا كانت تستجدم المكياج بتوقفه وتبدا فى الدخان وانا قبل فترة كنت منزله عنه موضوع
لا مش ساونا

تبداه بارد وخفيف وتختار الاوقات الباردة يعنى بعد صلاة الفجر او بعد صلاة العشاء هذا فى الصيف اما لو كان الجو شتوى فى اى وقت
بس لازم بعد ما تقوم من الدخان تتغطى تمام عشان الهواء مع الدخان ممكن يشقق الجسم.
تكون محددة لها غيارين او تلتة كاملين لانو الدخان يصبغ فى الملابس. وكمانتلبس جونتيات وشرابات ولا يراها اى شخص اما تغطى وجهها بالتوب او تضع عليه خلطات (طبعا عادات يقولون حتى لا ياخذو النورة منها)
اذا كانت العروسة نحيفة وعايزة تتخن ايام الدخان هى الانسب بعد ما تقوم من الدخان بتكون جاعت على الاخر تقوم تاكل طحنية باللبن او اى نوع مديدة .
وكمان اللى عيزة تنحف برضوا فرصتها لانها بعدما تقوم تاكل فواكه او تشرب سوائل.
طبعا الوجه لا يخلو ابدا من شى اما طبيعى او كريمات الى يوم الزفاف.
تستمر فى برنامج الدخان كل يوم مما يجعله طبقات فى جسمها الى ان يكون بقى ليوم الزفاف حوالى 10 ايام توقف الدخان وتبدا بالمقشرات الطبيعية(اللخوخة) كل يوم صباح ومساء لمن يفضل لليوم الموعود 4_5 ايام تقوم تشيل شعر ايديها ورجليها فقط (عشان الحنة) ويوم الزفاف او قبل بيوم تشيل باقى جسمها .
انشالله الحلقة الجاية حنتكلم عن انشغال الاسرة بالتجهيزات
يتبع
فين التقييم يا قمرات
كليوباترا
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان

10.07.11 18:13
ما شاء الله انتم بجد موسوعه من الاراء المفيده ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم يارب العالمين تسلم ايديكى يا ام انتصار رائع
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
الاوسمه :

10.07.11 18:31
تسلمى يا كوكية دا كلو بفضل ربنا ثم بفضل تشجيعك يا ملكتنا
manyensh
manyensh
الاميرات المتميزات
رقم عضويتك : 10508
الاوسمه :

11.07.11 1:14
حلو قوي موضوعك الواحد بيفتكر الايام الي كانت .......مستنه المزيد منك
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
الاوسمه :

11.07.11 9:08
تسلمى امانى على مرورك
monaalunaa
اميره فضيه
رقم عضويتك : 18255
الاوسمه :

11.07.11 13:07
جميل قوي