بحـث
نتائج البحث
بحث متقدم
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 9 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 9 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

نفرتيتي
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 2
الاوسمه :

طريقه صنع مكعبات مرقة الدجاج الصحية فى البيت Empty طريقه صنع مكعبات مرقة الدجاج الصحية فى البيت

08.04.11 0:34
طريقه صنع مكعبات مرقة الدجاج الصحية فى البيت

يا بنات انا شفت الطريقه دي على النت و حبيت انقلهالكم مع انى مستغربه جدا موضوع عظم الدجاج ده و ياريت تقولولى رايك فيها ايه بس انا اعتقد انها خطيرة و الله اعلم , بس كمان لازم نتاكد من مكونات المرقه

طريقه صنع مكعبات مرقة الدجاج الصحية فى البيت 3ee4c883b269f06ebfe9001

كيف تصنعي مرقة الدجاج بمنزلك و تضمني أن تكون صحية ونظيفة

المكونات

كيلو عظام دجاج – 3 ثمرات من البصل – 3 ثمرات من الجزر – كمية مناسبة من الكرافس – ملح وفلفل أسود.

الطريقة

- توضع عظام الدجاج مع البصل والجزر والكرافس والملح والفلفل فى إناء به ماء، ويترك على النار لمدة من 5-6 ساعات مع تزويد الماء بنسبة قليلة كلما انخفض فى الإناء بسبب التبخر.
- يرفع الخليط من على النار ثم يصفى.
- يخزن فى إناء محكم الغلق ثم يوضع فى الثلاجة.
- الخليط الناتج سيتحول فى الثلاجة إلى مادة جيلاتينية يمكنك استعمالها بعد ذلك بأمان كمرقة للدجاج مشابهة تماما للمكعبات الجاهزة ولها نفس المذاق.

ملحوظة
يمكنك استبدال عظام الدجاج بعظام السمك لعمل مرقة سمك لاستخدامها مع أرز السمك وكذلك يمكنك استعمال عظام اللحم البتلو لعمل مرقة اللحم.

عدل سابقا من قبل نفرتيتي في 08.04.11 0:45 عدل 1 مرات
a.l.y.a.a
a.l.y.a.a
اميره برونزيه
رقم عضويتك : 10196
الاوسمه :

طريقه صنع مكعبات مرقة الدجاج الصحية فى البيت Empty رد: طريقه صنع مكعبات مرقة الدجاج الصحية فى البيت

08.04.11 0:38
غريب الموضوع ده شكرا يا نفرتيتى
بوسى كاات
اميره رائعه
الاوسمه :

طريقه صنع مكعبات مرقة الدجاج الصحية فى البيت Empty رد: طريقه صنع مكعبات مرقة الدجاج الصحية فى البيت

08.04.11 0:43
تسلم ايديكى يا قمر
شوشو محمد
اميره جديده
الاوسمه :

08.04.11 0:49
ايوا انا اسمع ان المرقة بتعمل بعظام الدجاج
ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
رقم عضويتك : 18572
الاوسمه :
العمل/الترفيه : مهندسة كيميائية

08.04.11 13:00
ايوة انا برضو سمعت انها من العظام
وهذه الطريقة تضمن لنا انه مافى اى مادة كيمياشة من التى تسبب الامراض وهى سبب من اسباب البلادة عند الصغار
انا مرة سمعت انه ما ينصح ابدا بها بالنسبة للاطفال اقل من 3 سنوات لانه امخاخهم فى حال نمو.
من يومها وانا بطلت لجيبها فى البيت
emy ghanem
اميره فضيه
رقم عضويتك : 9301
الاوسمه :

11.04.11 16:47
بجد والله طيب العظام دى مش غلط يععععععععععععع دانا بحبها اوى دانا حتى اوقات بمصها كدة اكمنها حادقة
فاطمة الزهراء
فاطمة الزهراء
اميره فضيه
رقم عضويتك : 2609
الاوسمه :

11.04.11 21:57
تسلم ايدك المعلومه الى قالتها ام انتصار قلقتنى انا كنت بجيب هنا المرقه الى بالخضار بس حبطلها واعمل الطريقه دى فى البيت ان شاء الله
والى اعرفه ان العظم مافيهوش حاجه والله اعلم
Raan
اميره حيويه
الاوسمه :
العمل/الترفيه : dentist

12.04.11 2:28
tab ana mmkn asta5dem el bartamaan da le modet ad a esbo3 shahr shahreen ,, ya3ny msh haybooz?
فاطمة الزهراء
فاطمة الزهراء
اميره فضيه
رقم عضويتك : 2609
الاوسمه :

13.04.11 14:28
انا عملته يابنات بعظم الحمام بس العظم لسه زى ماهو ما طريش خالص هو بقاله اكتر من 6 ساعات على النار بس تقريبا عظم الحمام مختلف عن الدجاج فمش حيدى نفس النتيجه بس اهى تجربه الجزر والكرفس والبصل اتهرى حصفى العظم واحط المرقه دى فى التلاجه وحبقى استعملها فى الاكل وحقولكم على النتيجه ان شاء الله
ام يوسف
اميره ماسيه
رقم عضويتك : 50
الاوسمه :

13.04.11 14:35
أنا بصراحة بقرف من المرقة دي لو بتتعمل في البيت فعلا يبقى أحسن